УКРАЇНСЬКІ АЕРОПОРТИ МОЖУТЬ СТАТИ АВІАЦІЙНИМ ХАБОМ НА ШЛЯХУ З ЄВРОПИ НА СХІД

В Україні ринок авіаційних перевезень перебуває в глибокій кризі спричиненій складною економічною ситуацією в країні та військовими діями на сході. Це стало причиною значного зниження пасажиропотоків в аеропортах країни, втрати значної частини потенціалу транспортних коридорів між ЕС та країнами сходу.

Зараз в небі України можна побачити десятки літаків, на відміну від щільності повітряного простору ЕС, де одночасно перебувають в повітрі сотні літаків.

2015-11-10_224950

flightradar.com

Одним з ключових шляхів повернення потенціалу у авіатранспортному секторі України, може стати концепція розвитку транзитного ХАБу. На базі одного з великих аеропортів, таких як Бориспіль.

В цьому плані, Україна має деякі спільні риси із розвитком авіаційного ХАБу в місті Відень. Австрія знаходиться поруч із потужними авіаційними країнами як Німеччина та Франція. Проте, на це не завадило аеропорту Відня знайти свою нішу та стати одним із вагомих вузлових аеропортів в Європі. Адже країна знаходиться майже в центрі Європи на перехресті транспортних шляхів. Це дуже нагадує географічні особливості розміщення України на шляху транспортних коридорів зі сходу на захід, та із півночі на південь. В повній мірі використавши потенціал транзитних коридорів, Україна може стати дуже важливим логістичним центром не тільки для авіаційного сполучення.

Варто відзначити, що основний пасажиропотік в Австрії складають туристи, а додатковий транзитні пасажири. Окрім того, значну частку займають перевезення авіаційних вантажів.

Трафік же Українських аеропортів за останні кілька років зазнав значних змін. Значно знизились туристичні потоки та перевезення вантажів. Причиною зниження туристичних потоків стали політична нестабільність та військові дії на сході країни. Окрім того, значне погіршення економічних показників призвели до зниження і вихідних туристичних потоків.

2015-11-11_105630

www.viennaairport.com

Поліпшити ситуацію в авіаційному секторі можна шляхом лібералізації авіаційного простору. Для цього необхідно гармонізувати законодавчу базу у відповідності до  норм договору про спільний авіаційний простір та вимог асоціації з ЕС. Наприклад, Австрія давно є учасником договору про спільний авіаційний простір. Це дозволяє спростити для авіакомпаній можливості для входження на ринок, а також  ефективно здійснювати операційну та комерційну діяльність. Такий крок, зробив країну більш привабливою та зручною в контексті розвитку логістичного потенціалу. Адже участь країни в спільному авіаційному просторі, дозволяє мінімізувати втручання держави в комерційну та господарську діяльність авіакомпаній, що в свою чергу стимулює ринок авіаційних перевезень.

Всі проблеми такий крок не вирішить, але лібералізація авіаційного простору дозволить спростити вхід на український ринок європейських перевізників та лоу-костів.

Важливою проблемою в розвитку транспортних можливостей стає обмеження польотів між Україною та Росією. Враховуючи, що дане рішення має вагомі політичні аспекти та в найближчій перспективі скоріше за все не буде вирішене, тому необхідно розглядати альтернативні можливості для розвитку транзитного потенціалу України.

2015-11-10_224925

Виходячи з цього, основними вузловими аеропортами для розвитку транзитного потенціалу є Бориспіль, Львів та Одесса. Причому, два останніх мають зручне розташування та потенціал для розвитку вантажних повітряних перевезень між Європою та країнами Сходу. Особливо це стає актуальним враховуючи значну концентрацію високотехнологічних виробництв в азіатському регіоні, та відкриттю авіаційних виробничих потужностей на Близькому Сході. Але за право бути важливим авіаційним ХАБом доведеться поборотися із Стамбулом. Адже зараз він є одним із основних транзитних шляхів в напрямку Сходу.

Для того, аби реалізувати стратегію розвитку транзитного потенціалу України, необхідно здійснити глибоку модернізацію злітних смуг та розвинути аеродромну інфраструктуру головних аеропортів. Одночасно із вирішенням технічної складової, необхідно швидко прийняти необхідні зміни для невідкладної імплементації договору про спільний авіаційний простір. Це дозволить дати поштовх для розвитку авіаційного ринку та галузі в цілому. Проте не варто забувати про досвід Австрії та враховувати необхідність підтримки національних інтересів в авіаційній галузі.

Долінце Богдан

http://ukrinform.gov.ua/