А ЩО ТАМ У СУСІДІВ? ДОСВІД ВИВЧЕННЯ ПОЛЬСЬКОГО ЕКОНОМІЧНОГО ДИВА

Маю тверде переконання що запорукою побудови  успішної України є обов’язкова умова знаходження на керівних посадах країни молодих, про активних та талановитих людей з досвідом вивчення кращих практик світового управління. З цієї причини мені дуже імпонує програма «Молодь змінить України», в ту хвилину, коли я дізнався про неї, я вже напевно знав, що стану її учасником і неодмінно буду вивчати саме Польщу.

В рамках підготовки пріоритетними для дослідження обрав 3 напрямки : діяльність Національно Банку Польщі, специфіку функціонування інституту спеціальних економічних зон та діяльність комерційних банків по напрямку підтримки малого та мікробізнесу. Було погоджено відповідні зустрічі  з представниками Національного Банку Польщі, представниками польської агенції інформації та іноземних інвестицій та представниками комерційного банку «Райффайзен Полбанк».

Перше, що хочу відмітити – це відкритість державних установ Польщі та їх готовність до співпраці в плані обміну досвідом. Якщо провести паралель з нашою країною, то це якісно інший  рівень. Друге – це обізнаність поляків проблемами України, в деяких моментам я був навість здивований рівнем володіння ситуацію та обсягом інформації.

Але все по порядку.

Національний Банк Польщі

Дякуючи prof. Zbigniew Polański, та dr. Paweł Kowalewski наша група мала можливість протягом 2 годин отримати фактично безцінні знання від людей, які безпосередньо приймали участь у економічній перебудові країни. Було детально розкрито і обговорено  такі важливі історичні моменти як :

  • Ранній перехід :1980і
  • Шокова терапія : програма Balcerowicz
  • Еволюція монетарної політики : 1992-1997
  • Пряме таргетування інфляції : 1998
  • Польща після кризи 2007+

Економісти дуже багато говорять в основному про шокову терапію, але вона тільки вершина айсбергу. Так, вона дала поштовх усій економіці, але після неї йдуть роки ефективного управління економікою командою професіоналів найвищого рівня. Вони також допускали помилки, але це їх не зупинило. Польща чудовий приклад того, що насправді початкова точка не має значення, успішну й ефективну країну можна побудувати будь  де.

 

Польська агенція інформації та іноземних інвестицій

Шановний пан Marcin Bulinski зустрів нашу групу досить гостинно та порадував високим ступенем поінформованості, оскільки має досвід спільних українсько – польських інвестиційних проектів.

Основним предметом дискусії стала тематика залучення іноземних інвестицій. Зокрема, ефективне використання такого інструменту як створення спеціальних економічних зон. На даний момент, в Польщі ефективно функціонує 14 таких зон, на території яких було запущено 493 нових підприємства, на яких зайнято 287 тисяч співробітників. Загальний обсяг залучених інвестицій на 2020 р. планується на рівні 89 млрд. євро.  В першу чергу, створення таких зон направлено на розвиток «відсталих» регіонів. Це може стати для нашої країни інструментом щодо забезпечення економічної рівності регіонів.

Основна проблема, що Україна вже має подібний досвід використання зон, і головним стоп фактором виступає корупція, та використання пільгових умов для «тіньових схем». Але за умов подолання цих проблем, польський досвід може стати нам у нагоді.

Іншим важливим питанням обговорення стало питання залучення іноземних інвестицій на державному рівні. Варто відмітити, що дане питання є важливим як на рівні держави, так і на рівні локальних гмін. Головною задачею даної агенції якраз і є формування іміджу Польщі, залучення та переговори з крупними інвесторами.

Конкурентними перевагами Польщі з точки зору залучення інвестицій є :

  • Правова захищеність інвестора
  • Стабільна та прогнозована політична ситуація
  • Розвинена інфраструктура
  • Низька вартість трудового ресурсу

Якщо проаналізувати пункти вище, то не складно дійти висновку що Україна має шалений інвестиційний потенціал, але це повинно стати топ пріоритетом на найвищому рівні, на рівні державних інституцій. Першим кроком повинно стати створення ефективного державного органу, який розробить чітку стратегію з розвитку напрямку залучення інвестицій.

Окремо хочу відзначити візити по Контів-Вроцлавських та Вроцлаву в рамках подорожі. Оскільки ці два міста, є чудовим прикладом того, як грамотне залучення іноземних інвестицій здатне забезпечити гіпер стрибок у розвитку цілого  регіону

Райффайзен Polbank

Оскільки основною рушійною силою економіки Польщі є малий та середній бізнес, то основним питанням із моєї сторони було роль комерційних банків у діяльності цих компаній.

Цікавим виявилось те, що ситуація кардинально відрізняється від України. Якщо у нас підприємець планує створити новий бізнес, то він в першу чергу звернеться до банків з метою залучення додаткових коштів, переклавши частину ризиків на фінансову установу.

У Польщі ж навпаки, підприємці не воліють впадати в залежність до фінансових установ, у більшості випадків залучаються інвестори з європейської спільноти. В цілому банківській сектор активно підтримує розвиток малого та мікробізнесу.

Загальне враження

Насправді перед тижневою подорожжю у мене були чіткі очікування, щодо того, що ми маємо вивчити досвід Польщі, скопіювати його, а потім реалізувати на місцях. Але після візиту маю переконання , що у нас свій шлях. Повністю використати модель успіху сусідньої країни у нас не вийде, та й не треба. Наша задача взяти собі на озброєння лише найефективніші інструменти та адаптувати їх. Прогресивний досвід Польщі чудове нагадування того, що усе в наших руках і залежить тільки від нас. Віримо в Україну!

Олександ Мак

Учасник “Молодь змінить Україну”

Польща, 2015 р.